330.000 ευρώ σε μία μέρα από το μυθιστόρημα! Καθόλου άσχημα, Αλέξη!

Πολύ ακριβά θα πληρώσει τις «πράσινες» πολιτικές η ελληνική ναυτιλία

Η ναυτιλία αποκτά βαριές ταμειακές υποχρεώσεις εξαιτίας των «πράσινων» πολιτικών όπως και όλοι οι τομείς της οικονομίας. Το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS), σε συνδυασμό με το επερχόμενο FuelEU Maritime (για χρήση εναλλακτικών καυσίμων) και τις υποχρεώσεις OPS (υποδομές παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς) των ευρωπαϊκών λιμανιών, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια. Τα 2,9 δισ. δολάρια που αναμένεται να πληρώσουν φέτος οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι μόνο η αρχή: Μέχρι το 2026 το κόστος μπορεί να φτάσει τα 7,5 δισ., με το πλήρες καθεστώς εκπομπών να ισχύει για όλα τα αέρια θερμοκηπίου. Οι μεγαλύτεροι «χαμένοι» είναι τα containerships, που αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο των εκπομπών, ενώ τα RoPax και επιβατηγά πλοία βλέπουν το κόστος να αγγίζει το 1 εκατ. δολάρια ανά πλοίο. Οι λιμενικές αρχές, από την πλευρά τους, καλούνται να ξοδέψουν εκατομμύρια για ηλεκτροδότηση από ξηράς, δημιουργώντας δίκτυα που συχνά ισοδυναμούν με κατανάλωση μιας μικρής πόλης. Στο παρασκήνιο, οι πλοιοκτήτες λένε πως η Ευρώπη προχωράει με ταχύτητα φωτός σε περιβαλλοντικά μέτρα, ενώ άλλες περιοχές του κόσμου παραμένουν πιο χαλαρές. Το αποτέλεσμα είναι ένα ασύμμετρο οικονομικό πεδίο: αυξημένα λειτουργικά κόστη και επενδύσεις σε τεχνολογία, ενώ οι διεθνείς ανταγωνιστές εκμεταλλεύονται την ευρωπαϊκή αφέλεια. Η οικολογική συνείδηση πληρώνεται ακριβά και οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις κάνουν τις εκπομπές ρύπων ακόμη πιο ακριβές. Τελικά στις Βρυξέλλες μόνο τα συμφέροντα της Ευρώπης δεν σκέφτονται.

Τουρκικές ναυτιλιακές εταιρείες ετοιμάζονται για «μετακόμιση» στην… Ελλάδα

Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρουν στους κύκλους της τουρκικής ναυτιλιακής βιομηχανίας για μεταφορά έδρας  εταιρειών στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας! Οι επιχειρηματικές συνθήκες κρίνονται ευνοϊκές και πολλές εταιρείες το σκέφτονται. Ήδη η αρχή έγινε με τη μεγαλύτερη τουρκική ναυτιλιακή εταιρεία, τη Ciner Shipping που έχει γραφεία στη Γλυφάδα και αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες. Ο Τούρκος ιδιοκτήτης του ομίλου, Turgay Ciner, ήταν ιδιοκτήτης, εκτός της ναυτιλιακής και πολύ μεγάλων μέσων ενημέρωσης, όπως το Haberturk και του τουρκικού Bloomberg, τα οποία πούλησε μέσα στο 2024. Η εταιρεία έχει σε εξέλιξη μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα για 28 bulkers σε διάφορα κινεζικά ναυπηγεία που θα αυξήσει τον στόλο της σε 49 πλοία. Από τις αρχές του 2024 έχει παραλάβει ήδη τα 15 από αυτά και τα υπόλοιπα 13 έως το 2028. Η μητρική εταιρεία, Ciner Group, είναι τουρκική πολυεθνική που δραστηριοποιείται στους τομείς της ενέργειας και της εξόρυξης. Αλήθεια αυτή η γενική μετακόμιση Τούρκων στην Ελλάδα δεν ανησυχεί κανέναν;

Οι κουραμπιέδες και τα μελομακάρονα από «χρυσάφι» και οι άδειες τσέπες προμηνύουν «μαύρα» Χριστούγεννα

Tα νοικοκυριά μετρούν κάθε ευρώ και η ακρίβεια «θερίζει» με αποτέλεσμα η χριστουγεννιάτικη αγορά να κινείται φέτος σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Με τα περσινά και τα προπέρσινα στολίδια και με τα μελομακάρονα μετρημένα θα κάνουν και φέτος Χριστούγεννα οι περισσότεροι Έλληνες, μιας και η ακρίβεια «χτυπά» και την εορταστική αγορά. https://youtu.be/aJJ2NtvImFo Τέλη Νοεμβρίου και ενώ άλλες χρονιές η χριστουγεννιάτικη καταναλωτική κίνηση είχε ξεκινήσει, φέτος επιχειρηματίες και καταναλωτές συμφωνούν, ότι η αγορά κινείται ακόμα σε υποτονικά επίπεδα. Η εκτίναξη των τιμών στις πρώτες ύλες, σε συνδυασμό με τη ραγδαία αύξηση του ενεργειακού κόστους επιβαρύνει σημαντικά το κόστος παραγωγής σε ζαχαροπλαστεία και καταστήματα εποχιακών ειδών με αποτέλεσμα οι αυξήσεις να καταλήγουν τελικά στον καταναλωτή. Ενδεικτικά, φέτος η τιμή στα μελομακάρονα αναμένεται να φθάσει τα 20 ευρώ, οι κουραμπιέδες τα 30 ευρώ και οι δίπλες τα 18 ευρώ. Οι επαγγελματίες ελπίζουν, ότι από τις αρχές Δεκεμβρίου η κίνηση στην αγορά θα αρχίσει να ζεσταίνεται αλλά μάλλον με την ελπίδα θα μείνουν.

Η Γερμανία που «κλαίγεται» για «ενεργειακή φτώχεια» έχει φθηνότερο ηλεκτρικό ρεύμα από την Ελλάδα!

Η καταστροφή που έχει υποστεί η Ελλάδα από την ενεργειακή ακρίβεια ξεπερνάει κάθε προηγούμενο. Αυτή τη στιγμή το κόστος του ελληνικού ηλεκτρικού ρεύματος είναι μεγαλύτερο από της Γερμανίας. Όπου η Γερμανία είναι μία κατεξοχήν βιομηχανική χώρα και αυτή τη στιγμή έχει υποστεί οικονομική καθίζηση λόγω ακριβώς του κοστοβόρου ηλεκτρικού ρεύματος. Χθες που ο υπουργός Οικονομικών Πιερρακάκης επισκεπτόταν το Βερολίνο για να συναντήσει ομολόγους του, το κόστος ηλεκτρικού ρεύματος στη Γερμανία είχε εκτιναχθεί στα 132 ευρώ ανά μεγαβατώρα, τριπλάσιο από της Ισπανίας (με την άφθονη ηλιακή ενέργεια και διασυνδέσεις με τη Βόρεια Αφρική) και 75% υψηλότερο από της Γαλλίας (άφθονη, φθηνή πυρηνική ενέργεια). Οι Γερμανοί, μετά την επέμβαση της Ρωσίας στην Ουκρανία, αποφάσισαν την «Energiewende» δηλαδή, μετάβαση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, με απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο, ενώ ταυτόχρονα αποφάσισαν κλείσιμο πυρηνικών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Οι συνέπειες για τη γερμανική βιομηχανία ήταν, είναι καταστροφικές. Χημικοί κολοσσοί όπως η BASF μετακομίζουν την παραγωγή τους στην Κίνα και τις ΗΠΑ. Χαλυβουργεία κλείνουν. Η ενεργοβόρα βιομηχανία αυτοκινήτου αιμορραγεί αφού χάνει σε ανταγωνιστικότητα έναντι κινεζικών και αμερικανικών παραγωγών που απολαμβάνουν φθηνή ενέργεια. Ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς εξήγγειλε ότι κατέληξε σε συμφωνία με τους άλλους ηγέτες του κυβερνητικού συνασπισμού, για να εισαγάγουν μια τιμή ηλεκτρικής ενέργειας περίπου 5 λεπτών του ευρώ ανά κιλοβατώρα, από την 1η Ιανουαρίου του 2026 έως το 2028, ώστε να «υποστηριχθούν οι εταιρείες που χρησιμοποιούν πολλή ηλεκτρική ενέργεια και αντιμετωπίζουν διεθνή ανταγωνισμό. Είπε ότι οι σχετικές συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έγκριση έχουν «σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωθεί» και το μέτρο θα στοχεύσει στις μεγάλες ενεργοβόρες βιομηχανίες. Στην Ελλάδα, η χονδρική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας διατηρείται πάνω από τα 150 €/MWh. Αυτό σημαίνει ότι για μεσαίους βιομηχανικούς καταναλωτές το κόστος ήταν 0,13 €/kWh (130 €/MWh) τον Δεκέμβριο 2024. Η Ιταλία έχει πάρει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να εφαρμόσει ένα «ειδικό τιμολόγιο ηλεκτρικής ενέργειας» για τη βιομηχανία, ωστόσο, δεν το έχει ακόμη εφαρμόσει. Στην Ελλάδα, έχει εξαγγελθεί ένα νέο πλαίσιο τιμολόγησης αντίστοιχο του ιταλικού, αλλά ακόμα δεν έχει γίνει τίποτα. Δεν ήθελαν το φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο... Τώρα θα πληρωθούν οι συνέπειες. Το κακό σε όλα αυτά είναι ότι ποτέ δεν πληρώνουν το «μάρμαρο» οι κυβερνώντες που πάντα έχουν υψηλά εισοδήματα, αλλά μόνο οι πολίτες.

Η Tsakos Energy Navigation ετοιμάζεται για την νέα εποχή που έρχεται και κατασκευάζει 20 νέα πλοία!

To LNG θα ρέει άφθονο μετά τις συμφωνίες που υπέγραψε η κυβέρνηση (άλλο ότι οι Έλληνες πολίτες δεν πρόκειται να δουν κανένα όφελος) και οι εφοπλιστές που ξέρουν τι σημαίνει αυτό λαμβάνουν τα μέτρα τους. όπως κάνει ήδη η Tsakos Energy Navigation. Σε μια χρονιά όπου οι δασμοί, οι γεωπολιτικές εντάσεις και οι αβεβαιότητες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού-IMO έχουν μπερδέψει ακόμη και τους πιο σκληροτράχηλους traders της Wall Street, οι αναλυτές της Νέας Υόρκης, που έχουν πλέον μάθει να κοιτούν τις ναυτιλιακές όπως κοιτούν τα tech stocks, παρατηρούν ότι η TEN του Νίκου Τσάκου παίζει σε άλλο επίπεδο. Την ώρα που άλλοι πλοιοκτήτες ψάχνουν να δουν τι θα κάνει η αγορά «μετά την επόμενη κρίση», η TEN χτίζει, κυριολεκτικά, έχει 20 νέα πλοία υπό κατασκευή και στόλο που ξεπερνά τα 6 δισ. δολάρια σε αξία. Και δεν είναι μόνο το μέγεθος που εντυπωσιάζει τους χρηματιστηριακούς παρατηρητές. Είναι και το ότι οι oil majors δείχνουν να στήνονται στην ουρά για μακροχρόνια συμβόλαια.